Oldalak

2013. január 24., csütörtök

Sárkány kastély

Akik először járnak itt és a Pércsi lépcsőn érkeznek kicsit meglepődhetnek, hiszen egy majd három méteres öntöttvas szárnyas sárkány állja az útjukat.


A szárnyas jószág Feszl Frigyes alkotása (1856) és anno még harmadmagával Pest első kiépített dunai partszakaszát díszítették. A II. világháború után elszakították a társaitól, idekerült és azóta őrzi a mögötte álló épület bejáratát. 


Ez az szép épületegyüttes ad most otthont a Kiscelli Múzeum állandó és ideiglenes kiállításainak. A történetéről csak röviden annyit, hogy Zichy Péter 1723-ban rakatta le itt egy kápolna alapjait. Aztán pár évvel később megkapta a helyet a trinitárius rend, hogy kolostort és templomot építhessenek fel. Később II. József feloszlatta a rendet, az épületegyüttes pedig a hadipénztár kezelésébe került. Volt hadi kórház, raktár, kaszárnya, míg végül az elhanyagolt épületet 1910-ben Schmidt Miska bútorgyáros megvásárolta és kastéllyá alakíttatta. Halálakor végrendeletében az épületet a fővárosra hagyta, azzal a kikötéssel, hogy múzeumi célokat szolgáljon. Az épület súlyos károkat szenvedett a világháború és az 1956-os forradalom alatt. Sétám alatt is azt tapasztaltam, hogy az épület különböző részei bizony változó képet mutatnak. Következzen néhány részletfotó az épület udvaráról és a külső falakról.









Aztán elindultam a Doberdó úton az erdő felé, de erről majd a következő posztban fogok írni.

6 megjegyzés:

  1. Az idejét nem tudom,hogy mikor jártam itt,akkor sem rácsodálkozó szemmel.Nagyon tetszik a történeti bemutatás.Szeretem a kiragadott részleteket,nagyon szépen fotóztad.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Marcsi, örülök ha tetszett. Próbáltam egy rövid történelmi leírással köríteni a a részletfotókat.

      Törlés
  2. De régen voltam itt, és pont most volt/van? egy ingás kiállítás, amiről azt hiszem, már lemaradtam... Nagyon szépek a képek, most azonnal felmennék és körbejárnám. Hihetetlen időtlenséget és nyugalmat sugároz.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pontosan ugyanezt éreztem, mintha Csipkerózsika álmát őrizné :) Köszönöm a hozzászólást.

      Törlés
  3. Fú, annyira jó volt belemerülni ebbe a történetbe és a sejtelmes, régi képekbe! :) Már időszerű is, hogy meglátogassam!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök ha tetszett, kellemes sétát kívánok :)

      Törlés