Oldalak

2013. június 19., szerda

Budapest 100 - Magyar utca 27.

Budapest 100 - Százéves házak ünnepe (2013. április 6-7.)

A ferencvárosi háznézés után a következő célpontom a belvárosban volt. A Kálvin tértől csak néhány perces sétára található Magyar utca 27-be igyekeztem. Mint mindig, először a ház homlokzatával ismerkedtem.  Az épület felújított külsővel tornyosult fölém a rendkívül keskeny és egyirányú utcában. Ívek, szobrok, újszerű nyílászárók - jól tartotta magát a százéves matuzsálem.





A bejárati kapun belépve - még a kapualjban - igazi meglepetés várta az érdeklődő látogatókat. Néhány lakó friss süteményekkel, üdítővel örvendeztette meg a betérőket. Itt sikerült kapnom egy Budapest100 hivatalos térképet is. Megjegyzem a két nap alatt is csak egyedül itt láttam ezt a kiadványt. Külön ismertető nem volt kirakva az épületről, de egy helyi lakó fáradhatatlanul fogadta a vendégeket, újra és újra elmondva a ház rövid történetét. A Bokor Gyula és Ács Aurél által tervezett ház belső udvara már valóban emlékeztetett százéves múltjára. (Köszönöm a kiegészítést "z"-nek!)


A földszinten a volt házfelügyelői lakással szemben érdekes színfolt keltette fel a fotósok érdeklődését. Az itt lakók minden bizonnyal vidám emberek és nagyon szerethetik a gyerekeket. A kihelyezett színes kis kütyük nagyon feldobták a kissé sötét belső udvar hangulatát.



A ház Dr. Vidéky Emil megbízásából épült és a világháború óta csak egyszer volt felújítva. Az udvaron tavaly cserélték ki a burkolatot, de a folyosókon még az eredeti és meglehetősen rossz állapotban lévő kövezeten lépdelhetünk.



A lift nem működött, így csak a lépcsők megmászásával lehetett felfedezni az emeleteket.


E házban lakott Tímár József akit a Nemzeti Színház színészeként ismerhetett meg a nagyérdemű. Legendás alakítása máig emlékezetes "Az ügynök halála" című darabban.


A vezető hölgy sokat panaszkodott a jelenlegi lakók egy részére. A második és harmadik emeleten már jószerivel csak külföldiek laknak. Hangoskodnak, nem tartják be a házi rendet és már milliós nagyságrendű a közös költség hátralékuk. A ház bejárása közben nem hagyhattam ki a kovácsoltvas korlátok megörökítését.






A régi idős lakók bejárati részei szépek, rendezettek.


A legfelső szinten kialakított régi mosókonyha és mángorló már jóval lehangolóbb képet mutatott.


Természetesen itt is megtaláljuk a régi cselédlépcsőt.


A két nap alatt meglátogatott házaknál, utcáknál többször szembesültem azzal, hogy valamilyen közük volt a nyilvánosházakhoz, bordélyokhoz. Így volt ez a Magyar utca házaival is, hiszen anno ez volt a régi városfalhoz simuló legkülső házsor. Vezetőnk még élénken emlékezett a gyerekkorában hallott Maison Frida (mezonfrida) nevére, amely a szomszédban "üzemelt" és legmenőbb luxusbordély volt. A bentlakók mellett állítólag időközönként unatkozó úriasszonyok is feltűntek a "szolgáltatást" nyújtó hölgyek között. Miután kijöttem a házból, lefotóztam a szomszédos ház felújított bejáratát is. Talán a véletlen műve, de az ajtó még most is piros. 


16 megjegyzés:

  1. Beautiful architecture! I really enjoyed it when I visited Budapest.

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm a képeket és a beszámolót :) Nagyon helyes épület ez. Talán nem is volt olyan nagy baj, hogy a lift nem működött, így aprólékosabban szemügyre tudtátok venni a lépcsőházat is. A csecsebecsék és a játéknyúl nagyon hangulatos ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem valóban nem hiányzott a lift, csak az idős lakókat sajnáltam. Mindig, mindenhol lépcsőzöm, hiszen valóban csak így lehet felfedezni egy épületet.
      Köszönöm.

      Törlés
  3. Impressive building, a work of art. I loved it.
    Sorry for not visiting more often, but I remember my friend.
    Saludos, Miklós !!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Thanks Maribel and no problem of course.
      Take care!
      Saludos.

      Törlés
  4. Milyen szép a burkolólap, persze lehet hogy tönkrement, meg minden, de ha azt is mindenhol kicserélték volna, sokkal sterilebb lenne a gang. És bevallom, én azt se nagyon szoktam bánni, ha nincs hibátlan vakolat, sőt, nekem a málló még jobban tetszik. Ezzel persze sokan nem értenek egyet, de nem baj;)
    De jó, most ezt a házat is láttam, köszi!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Való igaz. Az adja meg egy régi ház patináját. De megértem az ott lakókat is, ha felújított, rendezett környezetben szeretnének élni. Az a legszerencsésebb eset ha a régi arculat megmarad változatlanul a felújítás során.

      Törlés
  5. Ahhoz képest, hogy 100 éves, egész jó állapotban van az épület. Kár, hogy a lift nem működik :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A beltérben azért meglátszott a kora. Nekem nem hiányzott a lift, sőt... :)

      Törlés
  6. a tervezők:

    Bokor Gyula és Ács Aurél, 1913/1918

    z

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Z,
      Köszönöm a kiegészítést, én csak Bokor Gyuláról tudtam.
      Frissítettem a szöveget.

      Törlés
  7. Most olvasom a Magyar népi építészetünk nyomában c. könyvet. Vajon a fotók láttán miért érzem ugyanazt, amit a könyv olvastán?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Biztos érdekes könyv lehet, nem akadt még a kezembe. A téma adott, nem is mutathat mást a fotó, mint amit ott leírnak róla :)

      Törlés